Ahad, 27 Disember 2009

RAHSIA JUMAAT 2009

ISTIMEWANYA 2000 kerana pada tahun itu kita meraikan Aidilfitri dua kali. Istimewanya 2009 pula kerana adanya tarikh 09.09.09

Tarikh itu datang cuma sekali seumur hidup. lalu seramai 99 pasangan Tionghua berkahwin di johor bahru, di sungai petani 61 pasanga, di melaka 99 pasangan dan di genting Highlands seramai 34 pasangan dari china mengakhiri zaman bujang disini bertemakan Nurturing Your Diamond. Nasib baik ia jatuh pada bulan ramadhan..klau tak ramai pasangan melayu bernikah pada masa tue.

Bagaimanapun selain 09.09.09, bagi saya 20092009 lagi unik. apatah lagi ia jatuh pada hari pertama umat islam disini meraikan Aidilfitri. Lebih daripada itu, 2009 yang cuma berbaki 3 hari menghadirkan perayaan penting jatuh pada jumaat.

Sememangnya Jumaat adalah harikebesaran islam yang digalak kita untuk memperbanyakkan tasbih serta memohon keampunan kepada Allah SWT pada mlm jumaat lagi. Permulaan 2009 jatuh pada khamis bermakna pada malam jumaat 1 januari sudah dipanjatkan doa dan cuti umum, lalu hari pertama bekerja dengan semangat baru adalah pada 2 januari iaitu jumaat.
Maulidur rasul pada 9 mac dan israk&mikraj pada 20 julai, Nuzul alquran pada 7 september dan aidilfitri pada 21 september semuanya jatuh pada isnin dan sememangnya baik untuk permulaan hari. Awal ramadhan pula pada 22 ogos adalah pada sabtu tetapi pada jumaat 21 ogos, solat terawih dimulakan untuk malam pertama, sekali gus cuti sekolah.

Menariknya bila Aidiladha dan awal Muharram 1431 hijrah jatuh pada 27 november dan 18 dissember serta kristmas pada 25 disember-semuanya jatuh secara kebetulan pada jumaat. lebih bermakna 1 januari 2010 yang akan tiba kita raikan 3hari lagi bermula jumaat dan lagi bermakna jumaat dan lebih indah maulidur rasul pada 26 februari juga jatuh pada jumaat. semoga umur kita panjang untuk Aidilfitri tahun depan (2010), ia akan jatuh pada 10 september iaitu jumaat juga, bagi umat islam besar ganjarannya disebalik rahsia jumaat....

Dan yang paling utama,kiamat juga akan berlaku pada hari jumaat.adakah ini bermakna dunia sudah berada dipenghujungnya....sudahkah kita bersedia menghadapinya...renung2kan bersama

Isnin, 21 Disember 2009

ISNIN HR YG MEMENATKAN

Aku rasa semua orang setuju klau aku katakan hari isnin ni hari yang paling memenatkan...betul tak.klau dulu...hari isnin sesi sekolah akan bermula.....tp sekarang klau hari isnin kompim lah kn pegi keje...dan apa yg pasti kerja mesti belambak sedang menunggu....ARGHHHHHHHHHHH


Tadi pepagi lagi bos dah bagi JOB...kn pegi Putraja.
kena settlekan job kat Imigresen putrajaya tu..satu perkara yang aku pelik pasal Imegresen ni..klau call bukannya nak angkat.susah sgt ke nak angkat phone..orang lain pun keje gak. takda la sampai nak angkat phone pun xboleh.Dah la tu..bila pegi sana ada je doc yang xcukupla..xlengkapla n macam2 lagi alasan yang xmunasabah yang diaorg bagi..
Rasa cam nak cekik je sesekor..huk3

MEROYAN JAP TADI..TERUS HORMON TAK STABIL

Sabtu, 19 Disember 2009

AKU NAK TIDO..................

ARGHHHHHHHHHHH


AKU NAK TIDO...TAPI MATA NI CERGAS PLAK.
NI SEMUA GARA-GARA GATAL MULUT NAK MINUM POWERROOT TONGKAT ALI MLM TADI...TENSIONYE.
DAH MACAM2 CARA AKU BUAT ..SEMUA XBERHASIL.
SIAP KIRA KAMBING BIRI2 CAM MR BEAN BUAT,XBERJAYA JUGAK.

TOLONG AKU

I'M back...

he3.....motip je blog nie.
bertahun rasanya tak update.
dah bersawang..nasib baik kat dunia cyber ni xda tumbuh2an.
klau ada,rasanya dah penuh semak samun. silap2 dah jadi port hanak2 hikan buat projek..huk3

SALAM MAAL HIJRAH

apa yang pasti, zariez nak ucapkan selamat tahun baru kepada semua rakan2 yang beragama islam.apa azam tahun baru..sebelum tu nak tanya, azam tahun lepas dah tercapai ke...klau belum baik teruskan/dapatkan apa yang diazamkan dulu.xda gunanya tiap2 tahun berazam tp xda satu pun tercapai...bak kata org, buat penat je....

teringat zaman sekolah dulu2...klau maal hijrah kompim ada perarakan dr sekolah ke masjid..seronok sgt masa tue...lepas tu ada pertandingan nasyid antara kelas.
bila teringat balik kisah dulu2..rasa cam nak putarkan masa kepada zaman budak2 sekolah..
huk3...banyak sgt kenangan indah masa dlu...
xperlu nak pikirkan pasal duit.
xperlu nak pikirkan pasal kerja..
xperlu nak pikir hal orang lain
dan yang pasti
xperlu nak pikir bila nak kawen..huk3
SAMA2LAH KITA HAYATI NASYID YANG SEMPAT DIAMBIL DR YOUTUBE
( nak nyanyi sendiri tp suara dah pecah..xsesuai nyanyi nasyid )